.

Senin, 30 Mei 2016

AN INTRODUCITION TO LANGUAGE ACQUISITION

APPLIED LINGUISTICS
(AN INTRODUCITION TO LANGUAGE ACQUISITION)

A. What is Applied Linguistics?
Applied Linguistics is concerned with the systematic study of language structure, the acquisition of first and subsequent languages, the role of language in communication, and the status of language as the product of particular cultures and other social groups.

Applied Linguistics:
Examines the structure of language and its role in communication
Explores how children acquire language
Studies how the skills of second-language speakers develop
Investigates how the social or cultural environment interacts with language

Well, here we go... we will learn about one of applied linguistics J

A.    The meaning of Language Acquisition
Language acquisition is The development of language in children.

Language acquisition divided into two:
Language acquisition divided into two:
·         pemerolehan bahasa pertama 
=>Pemerolehan bahasa pertama berkaitan dengan segala aktivitas seseorang dalam menguasai bahasa ibunya.
·         pemerolehan bahasa keduasecond language acquisition
=>Pemerolehan bahasa kedua berlangsung setelah seseorang menguasai atau mempelajari bahasa pertama.

B.     According to Expert
Menurut para expert didalam bukunya:
Henry Guntur Tarigan (1995:4), “learning a language at home ”
(Harding & Riley, 1986:21) untutored or naturalistic acquisition ”
(Ellis, 1987:5), learning a language at school ” atau “tutored or classroom acquisition ”.

Para pakar tersebut sependapat bahwa pengajaran bahasa secara alamiah disebut pemerolehan bahasa (language acquisition) dan pengajaran bahasa secara ilmiah disebut pemelajaran bahasa (language learning). Mereka yang beranggapan bahwa pengajaran  bahasa secara informal tidak sama dengan pengajaran bahasa secara formal memberikan argumentasi sebagai berikut:
·         Bahasa informal: tidak berencana, kebetulan, tidak disengaja, dan tidak disadari.
·         Bahasa formal : berdasarkan perencanaan yang matang, disengaja, dan di disadari.

Dari gambaran diatas dapat disimpulkan bahwa pemerolehan bahasa (language acquisition) diperoleh melalui pendidikan informal yaitu pedidikan yang didapat dirumah atau dipelajari secara alamiah dengan tidak direncanakan dan tidak disengaja bisa dengan sendirinya dengan tidak disadari. Sementara, pemelajaran bahasa didapat dengan melalui pendidikan formal tentunya dengan cara direncanakan dan disengaja dan juga disadari.

Actually, first language acquisition needs interaction to communicate naturally by gradual phases based on the early child’s cognitive level and language system such as syntaxes, fonetics, morphology and pragmatics by doing imitation of the utterances.
Based on the experts on how the children learn first language, the acquisition of first language comes through listening and speaking. So, in learning second language is also focused on listening initially, then speaking.

In this case, children try to express their mother tongue into ungrammatical rules because they still hear from people say and imitate them. For example, people who born in Java. First language, Javanese, which they heard is first language and Indonesian as second language. 
It means that first language acquisition study about mother tongue or native language whereas second language acquisition study about additional language.

Summary:
Language acquisition is the process by which humans acquire the capacity to perceive, produce and use words to understand and communicate. First language acquisition is the ability of human to acquire their mother tongue from their early age. There are four theories to describe the process of children in understanding and practicing their first language, behaviorist/imitation,innateness, cognitive, interaction.
The significance of first language acquisition for children are to express needs and get what they want, used to tell others what to do, and  tell stories and to create an imaginary situation.

C.     Why do I choose language acquisition?
Saya tertarik terhadap anak- anak, saya ingin tahu bagaimana anak tersebut bisa memperoleh bahasanya. Terutama bahasa ibu terhadap anaknya, dan bagaimana anak tersebut mengembangkan pengetahuannya tentang struktur dan pola kebiasaan ibunya.
Sebagai contoh, suatu problem yang dihadapi anak-anak yang Bahasa pertamanya bahasa Jawa dalam belajar bahasa Indonesia. Ia mulai memasuki pendidikan formal di sekolah dasar ketika usia 6 atau 7 tahun, saat dimana mereka telah menguasai dengan baik pola bahasa pertama mereka bahasa Jawa. Perbedaan ini menjadi penghambat dalam proses belajar bahasa Indonesia, baik dalam bidang fonologi, morfologi, sintaksis, mapun leksikon. Dalam bidang fonologi, bahasa Jawa memiliki ciri khas memanjangkan bunyi, kurang lugas sebagaimana bahasa Indonesia. Selain itu terkadang dalam bahasa Jawa terdapat perubahan bunyi huruf “I” ke huruf yang hampir menyerupai bunyi huruf “e” Contoh:
            Tidak tahu                   dilafalkan                    [tidakk ta↑hu↓]
            Kipas angin                  dilafalkan                    [kipas angen]
Dari contoh tersebut saya semakin dan juga ingin mendalaminya terutama dalam  bidang kajian memperoleh bahasa inggris.
Itulah mengenai Language Acquisition, semoga bermanfaat untuk kita semua. Aamiin..

REFERENCES

Tidak ada komentar:

Posting Komentar